Jumaat, 8 Mei 2009

Info Ringkas Masjid Zahir

Hari ini saya solat jumaat di Masjid Zahir Alor Setar. Semasa masuk melalui pintu utama masjid saya terbaca sejarah ringkas masjid itu yang tercatat di plak yang terletak di tepi pintu pagar masjid .

Tapak masjid zahir asalnya adalah kawasan pusara pahlawan - pahlawan Kedah yang gugur syahid semasa berperang dengan kerajaan kafir Siam suatu ketika dahulu.

Apa yang menarik perhatian saya seperti yang tercatat pada plak itu ialah pada hari perasmian masjid Zahir pada tahun 1915 yang jatuh pada hari Jumaat imam solat Jumaat ialah Almarhum Sultan Abdul Hamid manakala khatib membaca kutbah pula ialah Tunku Mahmud iaitu kerabat di raja Kedah. Setahu saya Tunku Mahmud ialah pengasas sekolah aku dulu iaitu Maktab Mahmud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan