Isnin, 10 Ogos 2009

Khurafat

Petang tadi ada seorang customer beli barang di kedai aku . Masa dia sedang buat payment di kaunter cashier aku sempat berbual-bual dengan dia. Dia ni boleh dikira warga emas , umur mungkin dalam lingkungan 60-an .

Dalam dok berbual tu , timbullah isu H1N1 . Dia kata banyak sangat penyakit pelik-pelik melanda negara kita . Pada zaman dia dulu tak wujud penyakit macam ni. Menurutnya penyakit yang pelik-pelik muncul sekarang ini disebabkan orang melayu sudah kurang buat kenduri dan jamuan.

Aku tanya dia kenduri macam mana ? Selalu musim cuti sekolah kenduri banyak sangat sampai tak sempat nak pi. Hari Jumaat pun ramai orang buat kenduri arwah.

Dia kata bukan kenduri macam tu . Kenduri yang dimaksudkannya adalah kenduri di kepala titi , kenduri di setiap jalan nak masuk hutan serta kenduri di bulan Safar . Dia kata orang sekarang sudah tak mahu pergi ke pantai di bulan Safar serta buat jamuan di tepi pantai. Dia kata kenduri atau jamuan itu dibuat untuk tolak bala.

Aku terdiam seketika . Aku memang malas nak layan orang macam ini. Nasib baik lepas dia bayar harga barang dia terus keluar dari mini market aku.

Ingatkan dah tua mesti makin tinggi ilmu agama tetapi masih dok percaya lagi perkara-perkara khurafat .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan