Jumaat, 14 Ogos 2009

Orang Dewasa Yang Tidak Beradab

Hari ini aku pergi rumah pak mertua aku di Gajah Mati , Pendang . Solat Jumaat tadi aku lakukan di Masjid Kampung Hampar .

Menjadi kebiasaan untuk bilal memperingati makmum untuk berdiam diri ketika khatib membaca khutbah .

Tajuk khutbah ialah kembali kepada islam . Isi pun bagus . Ustaz muda baca khutbah dan dikarang sendiri.

Ketika khutbah dibaca sudah menjadi kebiasaan budak-budak di saf belakang sekali akan turut " berkhutbah "sama .

Yang tak berapa syok sedikit bila aku terpandang belakang aku terlihat ada tok lebai siap pakai dengan serban merah duduk dalam satu kumpulan empat orang sedang berborak ketika khatib membaca khutbah. Pada mulanya aku tak berapa nak percaya . Lepas beberapa minit daripada pandangan pertama aku perhatikan mereka semula . Masih lagi berborak .

Kalau budak-budak kita boleh katalah sebab depa tak reti tapi kalau dah meningkat dewasa , ini dah dikira tidak beradab dalam rumah ALLAH . Kalau bahasa kasar kita bolehlah panggil kurang ajar. Buat malu kat budak-budak sahaja .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan