Jumaat, 4 Disember 2009

Sikap Pegawai Kuatkuasa Yang Perlu Dicontohi

Dalam bulan November lepas mini market aku telah dilawati oleh seorang pegawai SOCSO . Pegawai ini dalam umur 50-an ( aku agaklah ) . He came with a nice smile on his face and introducing himself in a friendly mannner . Dia datang dengan penuh senyuman jadi aku pun rasa selesa sikitlah .

Aku tertunggak bayaran SOCSO untuk 2 bulan pada tahun 2007 . So he informed me about that . Jadi dia tanya aku sama ada aku terlupa bayar atau ada sebab lain . I informed him during that time no staff was hired . Lepas dua bulan baru ada staff baru masuk . Jadi dia bagitau kat aku kalau tiada bayaran SOCSO dibuat sebab staff resigned aku sebagai majikan perlu maklumkan kepada mereka .

Apa yang aku nak highlight di sini ialah sikap pegawai tersebut yang approach aku nicely . He informed the regulation in a nice manner NOT in a rude manner . Jadi walaupun kita ada buat kesalahan kita tidak akan rasa sakit hati . Bayangkan jika pegawai itu datang dengan approach yang sebaliknya sudah tentu suasana " tension " akan berlaku walaupun kesalahan aku tak besar mana pun .

Kesimpulannya kita kalau ada kuasa sebanyak mana sekalipun seboleh-bolehnya biarlah orang suka kepada kita JANGAN jadi orang yang dibenci.

1 ulasan:

  1. aku setuju dgn tulisan hang tu. baguih betui pegawai tu. ada jugak pegawai datang tempat aku ni, mata dok ligat melilau dok cari apa salah kita yang boleh nak kena komen.

    BalasPadam