Rabu, 3 Mac 2010

Catuan Ubat Selsema

Aku kalau selsema aku akan ambil ubat yang namanya CLARINASE . Ubat ini baik , satu biji telan sekejap sahaja air hidung yang meleleh akan berhenti ( dengan izin ALLAH ) .

Pagi tadi selsema aku menyerang lagi . Aku pergi farmasi nak beli CLARINASE . Aku frust sebab ahli farmasi yang bertugas informed aku yang dia sudah berhenti menjual ubat tersebut .

Aku tanya reason dia tak simpan CLARINASE . Dia kata ubat-ubat yang mengandungi Pseudoephedrine susah dapat stok sebab Kementerian Kesihatan sudah mengenakan kawalan yang ketat bermula daripada pengilang sampailah kepada penjualannya di retail farmasi .

Lagi satu dia informed aku jika ingin membeli ubat tersebut atau mana-mana ubat mengandungi Pseudoephedrine pembeli diwajibkan membawa IC untuk direkodkan . Kegagalan ahli farmasi merekodkan butiran IC pembeli menyebabkan lesen mereka digantung serta premis mereka akan disita . Leceh betul katanya .

Tu dia dahsyat sungguh . Jual ubat selesema sampai nak kena sita kedai . Ngeri aku mendengarnya .

Ahli farmasi itupun mencadangkan ubat selesema yang lain yang tidak mengandungi Pseudoephedrine . Last sekali aku beli CLARYTINE . Ubat ini pun kena rekod juga tapi tak perlu tunjuk IC. Aku hanya rekodkan sendiri dalam buku rekod besar di kaunter farmasi itu . Rasa macam VIP pula kena tulis nama dalam buku pelawat .

Ubat CLARYTINE ini pun ok juga . Tak dak kesan mengantuk . Selesema aku pun dah beransur pulih. ALHAMDULILLAH .

Rupa-rupanya Pseudoephedrine ini adalah salah satu bahan asas dalam pembikinan pil khayal sebab tulah kena control penjualannnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan