Jumaat, 10 Julai 2009

Kenapa nak jadi sombong ????

Bulan Jun lepas genap sudah 9 tahun aku menjalankan perniagaan mini market aku . Sepanjang aku berniaga bermacam-macam perangai pelanggan yang aku jumpa.

Yang aku nak highlight di sini ialah perangai pelanggan yang berlagak sombong. Bagi aku orang yang berlagak sombong wajiblah sedar bahawa mereka setiap detik hanyalah dok mengusung najis ke hulu hilir .

Kita sebagai manusia memang pun membawa najis kita di dalam perut ke mana saja kita pergi .

Orang yang sombong depa lupa juga bahawa depa hidup pun atas belas ehsan ALLAH . Katakan pada satu hari ALLAH tarik balik nikmat bersuara atau dengan takdir ALLAH kita tak boleh nak berak walaupun berasa nak terberak sangat-sangat. Apa kita nak buat ???

Mungkin orang yang sombong depa kata pergi jumpa doktor then selesailah masalah. Doktor berubat pun dengan izin ALLAH .Kalau ALLAH tak izin penyakit yang simple pun tak boleh nak sembuh. Nak buat macam mana??? Pergi jumpa bomoh ??? Bomoh pun makhluk juga seperti doktor tadi .

Jadi kalau ada sesiapa pun yang ada perangai sombong hentikanlah. Tidak ada faedah . Hidup orang yang sombong penuh dengan hinaan daripada orang ramai .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan